Om Göteborgs Atletklubb

En av Sveriges äldsta brottarklubbar

Göteborgs Atletklubb är en av Sveriges äldsta brottarklubbar, grundad 1917. Vi finns sedan 1979 i egna lokaler i det anrika idrottsområdet Slottskogsvallen i Göteborg. Huset byggdes med just brottning som ändamål och ägs av GAK. All verksamhet drivs på ideell basis.

GAK är en av Sveriges mest framgångsrika klubbar med åtskilliga mästerskapsmedaljer i bagaget. Frank Andersson tog faktiskt sitt första VM-guld för GAK och tränade i den nuvarande hallen. Även Alexander Karelin har tränat hos GAK. Han lämnade kvar sin kettlebell i gymmet.

Idag har vi återigen en växande verksamhet, från knattar från 5 år upp till seniorer. Klubben elitsatsar och har idag flera framgångsrika brottare, varav flera har tagit medaljer i SM, JSM, USM och NM och representerat ungdoms- och juniorlandslaget på internationella mästerskap.

Parallellt med tävlingssatsningen jobbar GAK med att bygga upp basen genom att locka fler barn till idrotten. Brottning är en fysisk men otroligt välkomnande idrott där alla kan samlas. Det ger även en stark laganda och gemenskap över åldersgränserna.

Varje vinter anordnar GAK nybörjartävlingen GAK-knatten i egna lokalen. I Göteborgs Brottningsförbunds regi, i samarbete med de andra brottarklubbarna i Göteborg anordnas varje år en av norra Europas största ungdomstävlingar, Soft Touch Open. GAK har en Kamratförening i Serbien, Akademi Potisje Kanjiza, med vilka klubben har gemensamma träningsläger och tävlingar varje år.

Historik
Rulla till toppen